دیگ بخار چیست؟ دیگ بخار چیست؟ .

دیگ بخار چیست؟

کاربرد دیگ بخار

بویلر بخار چیست؟

بویلر بخار یا همان دیگ بخار یک مخزن بسته است که دمای آب درون آن ها به وسیله احتراق سوخت افزایش می یابد. دیگ های بخار برای تولید بخار دو بخش اصلی دارند. بخش حریق که ناشی از احتراق سوخت هایی همچون ذغال سنگ است. بخش دوم میزان آبی است که در دستگاه جریان دارد.

 اکثر دیگ های بخار از جنس فولاد یا چدن هستند. برای تحمل و مقاومت آن ها در برابر فشار و حرارت زیاد، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب بسیار مهم است. گاهی اوقات به علت عدم رعایت استاندارد ها در طراحی دیگ بخار یا به کار گیری مواد اولیه نامرغوب، آن ها با همشکلاتی همچون انفجار یا آتش سوزی همراه هستند. بویلر های بخار به صورت افقی و عمودی هستند. با توجه به نوع موقعیت و فضای در دسترس می توان نوع عمودی و افقی آن را تهیه کرد.

اولین دیگ بخار در جهان:

اولین دیگ بخار در اواخر دهه 1700 و اوایل دهه 1800 مورد استفاده قرار گرفته است. محصولی با طراحی ساده که آب را به بخار تبدیل می کرد و به آن را دیگ بخار یا بویلر بخار نامیدند. کارکرد و هدف دیگ های بخار از گذشته تا کنون تغییر نکرده است. از آن ها به جهت تولید بخار در صنایع استفاده می کنند.

 جورج Babcock و استیون Wilcox در سال 1867 دیگ بخار را طراحی کردند که طرح آن ها بسیار ساده بود. پس از آن یک شرکت به نام Babcock & Wilcox در طراحی و ساخت دیگ های بخار تغییراتی را ایجاد کرد. در ساخت بدنه آن ها، از جنس و متریال مقاوم تر استفاده کردند. روشن کردن بویلر های قدیمی به صورت دستی بود. اما امروزه با وجود تکنولوژی و پیشرفت، نحوه روشن کردن بویلر از طریق یک سیستم یا صفحه نمایشگر است.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۳۷:۰۵ توسط:تهویه یکتا موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده