ديگ بخار چيست؟ ديگ بخار چيست؟ .

ديگ بخار چيست؟

اهميت مبدل حرارتي در سيستم هاي گرمايشي

مبدل حرارتي چيست و چه كاري انجام مي دهد؟

يكي از اجزاي مهم هر سيستم گرمايشي، مبدل حرارتي است. اين تجهيزات كارآمد را مي توان در انواع سيستم هاي گرمايشي همچون بويلر، يونيت هيتر و غيره پيدا كرد. يك مبدل حرارتي مي تواند مي تواند با صرفه جويي در مصرف انرژي از محيط زيست محافظت كند. يك مبدل حرارتي به لطف انتشار كمتر CO2، از محيط زيست محافظت مي كند. همچنين در كاهش هزينه ها بسيار تاثير گذار است. اما يك مبدل حرارتي چيست و چرا در سيستم هاي گرمايشي با اهميت است؟

نام مبدل حرارتي تا حدودي نشان دهنده عملكرد و مكانيسم اين سيستم است. با خريد مبدل حرارتي انرژي حرارتي يعني گرما از يك محيط يا ماده به ماده ديگري انتقال مي يابد. به عبارت ديگر تبادل انرژي و حرارت بين دو سيال است. يكي از سال ها به عنوان منبع گرما و سيال ديگر براي دريافت گرما درون مبدل حرارتي جريان دارد.

سيال ها درون مبدل حرارتي از دو مدار كاملا مجزا از يك ديگر عبور مي كنند. به اين معني كه سيال هاي در جريان با يك ديگر تركيب نمي شوند. در مبدل حرارتي نحوه انتقال حرارت ميان دو سيال بسيار مهم است. اغلب سيال ها در مبدل هاي حرارتي گاز و مايع هستند. با وجود لوله هايي از جنس مس يا فولاد و آلومينيوم امكان انتقال حرارت ميان دو سيال وجود دارد. در واقع لوله هايي از جنس مس و فولاد به مبدل حرارتي اجازه مي دهند تا انتقال حرارت به صورت صحيح صورت بگيرد. اين لوله ها از خواص رسانايي حرارتي عالي برخوردار هستند.

خريد مبدل حرارتي:

هدف مبدل حرارتي به اصطلاح بازيابي حرارت است. مبدل هاي حرارتي از تنوع بسياري برخوردار هستند. معيار هاي اصلي براي خريد مبدل حرارتي كه بايد مورد توجه قرار بگيرند شامل:

·        شرايط دمايي

·        نوع سيال

·        نوع كاربري

·        نوع جريان

·        جنس لوله ها و جنس بدنه است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۴۱:۵۴ توسط:تهويه يكتا موضوع: نظرات (0)

قيمت اگزاست فن

هدف تهويه در زندگي شما:

خارج كردن هواي نامطلوب در محيط بسته براي حفظ سلامتي شما بسيار مهم است. براي متعادل كردن هواي يك محيط مي توان از اگزاست فن ها استفاده كرد. آن ها مي توانند دود، ذرات ريز در هوا و بوي نامطبوع را از محيط خارج كنند. تهويه هوا با كمك اگزاست فن ها در مكان هايي از جمله:

كارگاه ها

هتل

رستوران

منازل مسكوني

اداره ها و ساير مراكز عمومي

فضا هاي بسته

 اگزاست فن ها بر خلاف دمنده ها، هوا را يك محيط بيرون كرده و هواي تازه وارد محيط مي كنند. قيمت اگزاست فن بر اساس نوع عملكرد و نوع سيستم متفاوت است. همچنين قدرت مكش آن ها و توان انتقال هوا در تعيين قيمت اگزاست فن حائز اهميت است.

انواع اگزاست فن:

همانطور كه در فوق اشاره كرديم براي خارج كردن هواي نامطلوب، اگزاست فن ها نسبت به ساير سيستم و فن ها عملكرد عالي دارند. اين تجهيزات ساده با هزينه كم و نصب سريع كارآمد ترين محصول براي تهويه هوا است. اگزاست فن ها بسته به محيط و كارايي به دو نوع طبقه بندي مي شوند. انواع اگزاست فن يك هدف مشترك را دنبال مي كنند. از انواع آن ها مي توان اگزاست فن قارچي، اگزاست فن فشار قوي، يوتيليتي، پشت بامي و كانالي نام برد. همه آن ها نقش مهمي در كيفيت هواي يك محيط دارند. ورود هواي تازه و خارج كردن هواي راكد مهم ترين وظيفه آن هاست.

در اين تجهيزات يكي از اجزاي اصلي و مهم، فن است. در آن ها از فن آكسيال يا محوري، فن سانتريفيوژي يا گريز از مركز استفاده مي كنند.

قيمت اگزاست فن:

قيمت نهايي اگزاست فن به نوع سيستم و نوع فن بستگي دارد. هر چه كيفيت، كارايي و راندمان دستگاه بيشتر، قيمت آن ها نيز بيشتر خواهد بود. قيمت اگزاست فن ها به شكل ظاهر، مواد اوليه و درصد خلوص آن ها، تجهيزات جانبي و ساير اجزا بستگي دارد.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۱:۵۸ توسط:تهويه يكتا موضوع: نظرات (0)

كاربرد ديگ بخار

بويلر بخار چيست؟

بويلر بخار يا همان ديگ بخار يك مخزن بسته است كه دماي آب درون آن ها به وسيله احتراق سوخت افزايش مي يابد. ديگ هاي بخار براي توليد بخار دو بخش اصلي دارند. بخش حريق كه ناشي از احتراق سوخت هايي همچون ذغال سنگ است. بخش دوم ميزان آبي است كه در دستگاه جريان دارد.

 اكثر ديگ هاي بخار از جنس فولاد يا چدن هستند. براي تحمل و مقاومت آن ها در برابر فشار و حرارت زياد، استفاده از مواد اوليه با كيفيت و مرغوب بسيار مهم است. گاهي اوقات به علت عدم رعايت استاندارد ها در طراحي ديگ بخار يا به كار گيري مواد اوليه نامرغوب، آن ها با همشكلاتي همچون انفجار يا آتش سوزي همراه هستند. بويلر هاي بخار به صورت افقي و عمودي هستند. با توجه به نوع موقعيت و فضاي در دسترس مي توان نوع عمودي و افقي آن را تهيه كرد.

اولين ديگ بخار در جهان:

اولين ديگ بخار در اواخر دهه 1700 و اوايل دهه 1800 مورد استفاده قرار گرفته است. محصولي با طراحي ساده كه آب را به بخار تبديل مي كرد و به آن را ديگ بخار يا بويلر بخار ناميدند. كاركرد و هدف ديگ هاي بخار از گذشته تا كنون تغيير نكرده است. از آن ها به جهت توليد بخار در صنايع استفاده مي كنند.

 جورج Babcock و استيون Wilcox در سال 1867 ديگ بخار را طراحي كردند كه طرح آن ها بسيار ساده بود. پس از آن يك شركت به نام Babcock & Wilcox در طراحي و ساخت ديگ هاي بخار تغييراتي را ايجاد كرد. در ساخت بدنه آن ها، از جنس و متريال مقاوم تر استفاده كردند. روشن كردن بويلر هاي قديمي به صورت دستي بود. اما امروزه با وجود تكنولوژي و پيشرفت، نحوه روشن كردن بويلر از طريق يك سيستم يا صفحه نمايشگر است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۳۷:۰۵ توسط:تهويه يكتا موضوع: نظرات (0)